Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Poradź się prawnika: Zobaczcie, co odpowiada prawnik na wasze problemy cz. V

ag
Poradź się prawnika: Zobaczcie, co odpowiada prawnik na wasze problemy cz. V
Poradź się prawnika: Zobaczcie, co odpowiada prawnik na wasze problemy cz. V archiwum
Dostaliśmy wasze pytania i opisane problemy, które chcecie rozwiązać z naszą pomocą. Zobaczcie, co poradził Wam prawnik i jak odpowiedział na Wasze bolączki. Czekamy na kolejne zgłoszenia i pytania z zakresu prawna karnego, administracyjnego, cywilnego czy rodzinnego.

Na wybrane pytania i problemy, które zgłosicie odpowiada Łukasz Lecyk, Kancelaria Adwokacka ul. Czechowska 4 lokal 321 w Lublinie, www.adwokatlecyk.pl.

***

1. Kiedy pracownikowi należy się urlop okolicznościowy i na jakich zasadach? Czy są tu jakieś rodzaje tego typu urlopów?

ODPOWIEDŹ:
Zgodnie z § 15 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy z dnia 15 maja 1996 roku, pracodawca jest obowiązany zwolnić od pracy pracownika na czas obejmujący:

- 2 dni - w razie ślubu pracownika lub urodzenia się jego dziecka albo zgonu i pogrzebu małżonka pracownika lub jego dziecka, ojca, matki, ojczyma lub macochy,

- 1 dzień - w razie ślubu dziecka pracownika albo zgonu i pogrzebu jego siostry, brata, teściowej, teścia, babki, dziadka, a także innej osoby pozostającej na utrzymaniu pracownika lub pod jego bezpośrednią opieką.

Pracownik powinien uprzedzić pracodawcę o przyczynie i przewidywanym okresie nieobecności w pracy, jeżeli przyczyna tej nieobecności jest z góry wiadoma lub możliwa do przewidzenia.

W razie zaistnienia przyczyn uniemożliwiających stawienie się do pracy, pracownik jest obowiązany zawiadomić pracodawcę o przyczynie swojej nieobecności i przewidywanym okresie jej trwania, nie później jednak niż w drugim dniu nieobecności w pracy. Jeżeli przepisy prawa pracy obowiązujące u danego pracodawcy nie określają sposobu zawiadomienia pracodawcy o przyczynie nieobecności pracownika w pracy, zawiadomienia tego pracownik dokonuje osobiście lub przez inną osobę telefonicznie lub za pośrednictwem innego środka łączności albo drogą pocztową, przy czym za datę zawiadomienia uważa się wtedy datę stempla pocztowego.

Pamiętajmy o udokumentowaniu wydarzenia będącego podstawą do otrzymania urlopu okolicznościowego. Pracodawca może zażądać dokumentu uprawniającego do okolicznościowego zwolnienia z pracy. Dokumentem takim może być odpis aktu urodzenia dziecka, odpis aktu małżeństwa, odpis aktu zgonu itp.

Za okres zwolnienia od pracy w związku z ważnymi okolicznościami rodzinnymi pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia.

***
2. Kupiłam w sklepie bluzkę, ale okazało się, że ma dziurę. Próbowałam zwrócić ją w sklepie, ale pani sprzedawczyni stwierdziła, że nie ma pewności, czy dziura nie powstała w domu skoro nie zgłaszałam tego przy płaceniu. Czy należy mi się zwrot pieniędzy, czy jednak sprzedawczyni może odesłać mnie „z kwitkiem”?

ODPOWIEDŹ:
Zakładam, że w niniejszej sprawie mamy do czynienia z tzw. „sprzedażą konsumencką”, która jest uregulowana przez Ustawę o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz zmianie Kodeksu Cywilnego z dnia 27 lipca 2002 r. Przez pojęcie sprzedaży konsumenckiej rozumie się dokonywaną w zakresie działalności przedsiębiorstwa sprzedaż rzeczy ruchomej osobie fizycznej, która nabywa tę rzecz w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą. Zgodnie z art. 4 powołanej ustawy sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny w chwili jego wydania jest niezgodny z umową; w przypadku stwierdzenia niezgodności przed upływem sześciu miesięcy od wydania towaru domniemywa się, że istniała ona w chwili wydania. Zakłada się, że towar konsumpcyjny jest zgodny z umową, jeżeli nadaje się do celu, do jakiego tego rodzaju towar jest zwykle używany, oraz gdy jego właściwości odpowiadają właściwościom cechującym towar tego rodzaju. W przedmiotowej sprawie zakupiona bluzka okazała się dziurawa, zatem klarowne jest, że tego typu towar nie odpowiada właściwościom cechującym towar tego samego rodzaju. Powszechnym i rozsądnym oczekiwaniem konsumentki jest by bluzka, którą zakupiła nie była uszkodzona. Zgodnie z art. 8 w/w ustawy, kupujący jest w pierwszej kolejności uprawniony do żądania naprawy lub wymiany towaru. Jeżeli kupujący, nie może żądać naprawy ani wymiany (są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów) albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, ma on prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy.

Kupujący traci uprawnienia przewidziane w art. 8, jeżeli przed upływem dwóch miesięcy od stwierdzenia niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową nie zawiadomi o tym sprzedawcy. Ponadto, warto pamiętać, iż sprzedawca będzie zwolniony z odpowiedzialności za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową gdy: kupujący wiedział o niezgodności, kupujący powinien był o niej wiedzieć (gdyby ocenił rozsądnie sprawę), niezgodność wynikła z przyczyny tkwiącej w materiale dostarczonym przez kupującego. UWAGA! Kupującemu przysługują również uprawnienia z tytułu gwarancji – o ile oczywiście taki dokument został wydany przez sprzedawcę. Warto pamiętać o tym, że brak paragonu fiskalnego dowodzącego zakupu towaru nie wyklucza możliwości dochodzenia swoich racji. Posiadanie paragonu, z reguły znacznie ułatwia złożenie reklamacji, ale dokonanie zakupu można – w razie sporu na tle, czy w ogóle do niego doszło – wykazywać także innymi sposobami (dowody zapłaty, wydruk z terminali płatniczych, świadkowie transakcji). W razie problemów zawsze można zwrócić się do Miejskiego Rzecznika Praw Konsumentów. Powodzenia.

***
3. Witam. Potrzebuję informacji na temat wyrobienia nowych dokumentów, jestem urodzony w Lublinie w 89 r., od 2 lat mieszkam i pracuję w Niemczech. Około 3 miesiące temu zgubiłem cały komplet dokumentów, prawo jazdy, dowód osobisty. Na podstawie starego nieważnego paszportu udało mi się wyrobić nowy paszport w Konsulacie Polski w Köln, w tym urzędzie nie mam możliwości wyrobienia prawa jazdy i dowodu. Wysłano mnie do miasta gdzie zostało ono wyrobione, czyli w Lublinie. Niestety teraz nie mam możliwości pojechania tam ponieważ pracuję i jest to dosyć spory koszt. Czy istnieje jakaś możliwość wyrobienia tych dokumentów bez mojej obecności? Posiadam meldunek w Niemczech, jak i w Lublinie. Dodam też, że posiadam kopie prawa jazdy.

ODPOWIEDŹ:
Prawo nie przewiduje możliwości złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego oraz odbioru tego dokumentu za pośrednictwem pełnomocnika. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 21 listopada 2000 roku w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich wymiany, zwrotu lub utraty, złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego jak i odbiór dokumentu wymaga osobistego stawiennictwa wnioskodawcy w organie gminy właściwym do wydania tego dokumentu.
Jeśli chodzi o prawo jazdy, to jak najbardziej może udzielić Pan pełnomocnictwa do odbioru rzeczonego dokumentu. Zgodnie z art. 33 kodeksu postępowania administracyjnego pełnomocnikiem strony może być osoba fizyczna posiadająca zdolność do czynności prawnych. Proszę pamiętać by uiścić opłatę skarbową od pełnomocnictwa. Wzory w/w pisma znajdzie Pan bez problemu w Internecie.

***
4. Pewien człowiek umieścił na Facebooku obraźliwy komentarz na temat mojej firmy. Próbowałem zgłosić to do administratora FB, ale na razie nie ma efektu. Napisałem też do autora wpisu, ale zlekceważył to. Co mi pozostaje, by nieprawdziwy i obraźliwy wpis zniknął z publicznego widoku?

ODPOWIEDŹ:
Z uwagi na treść art. 23 w związku z art. 43 kodeksu cywilnego jasne jest, że osobom prawnym przysługuje dobro osobiste w postaci dobrego imienia. W wyroku Sądu Najwyższego z dnia 9 czerwca 2005 r. o sygn. akt III CK 622/04 stwierdzono, że „dobre imię osoby prawnej jest łączone z opinią, jaką o niej mają inne osoby ze względu na zakres tej odpowiedzialności, dobre imię osoby prawnej naruszają wypowiedzi, które obiektywnie oceniając, przypisują osobie prawnej niewłaściwe postępowanie mogące spowodować utratę do niej zaufania potrzebnego do prawidłowego funkcjonowania w zakresie swych zadań”.

W przypadku gdy jest Pan przedsiębiorcą, który prowadzi działalność gospodarczą pod firmą, którą jest imię i nazwisko to można zastanowić się nad tym czy doszło do pomówienia o takie postępowanie lub właściwości, które mogą poniżyć Pana w opinii publicznej lub narazić na utratę zaufania potrzebnego dla danego stanowiska, zawodu lub rodzaju działalności. W orzecznictwie przyjmuje się, że za dobro osobiste podlegające ochronie uznać należy także nienaganną reputację, wiarygodność i renomę w obrocie.

Nie mogę przesądzać czy w rzeczonym wypadku doszło do naruszenia dóbr osobistych, gdyż Czytelnik nie sprecyzował jak brzmiał obraźliwy wpis i czy był on bezprawny. Przy założeniu, że dobra osobiste rzeczywiście zostały naruszone, to zgodnie z art. 24 kodeksu cywilnego Czytelnik może domagać by osoba, która tego dokonała dopełniła czynności potrzebnych do usunięcia jego skutków. Na zasadach przewidzianych w kodeksie może on również żądać zadośćuczynienia pieniężnego lub zapłaty odpowiedniej sumy pieniężnej na wskazany cel społeczny.

***
5. Często robię zakupy w internecie, ale ostatnio kupiłem uszkodzoną lampę do samochodu. Od kogo mam teraz domagać się zwrotu pieniędzy – od sprzedawcy (nie mam gwarancji, że to on wysłał uszkodzoną przesyłkę), czy od firmy kurierskiej (która mogła nie dochować staranności i uszkodzić przesyłkę w podróży)?

ODPOWIEDŹ:
W transporcie towarowym legitymację do występowania przeciwko przewoźnikowi ma odbiorca lub nadawca w zależności od tego, który z nich dokonał zapłaty, lub któremu przysługiwało prawo rozporządzania przesyłką. Zgodnie art. 53 ust. 4 Ustawy Prawo Przewozowe z dnia 15 listopada 1984 r. przejście prawa do rozporządzania przesyłką następuje w chwilą dokonania przez odbiorcę jednej z czynności tj. z chwilą wprowadzenia przez niego zmiany umowy sprzedaży, przyjęcia listu przewozowego lub odebrania przesyłki. Od tego momentu odbiorca może wykonywać swe własne prawa do przesyłki, a wśród nich prawo żądania naprawienia szkody powstałej w przesyłce.

Przed odebraniem przesyłki należy sprawdzić jej stan, a w razie stwierdzenia uszkodzeń zażądać protokolarnego ustalenia stanu przesyłki w obecności kuriera. W rzeczonej sprawie Czytelnik odebrał przesyłkę, ale prawdopodobnie bez zastrzeżeń. Przyjęcie przesyłki w taki sposób powoduje, że wygasają roszczenia z tytułu jej ubytku lub uszkodzenia. Jeśli jednak szkodę niedającą się z zewnątrz zauważyć uprawniony stwierdzi po przyjęciu przesyłki i w terminie siedmiu dni zażąda ustalenia jej stanu, prawo do odszkodowania nie wygasa. Jeśli wskazany termin nie upłynął, proszę natychmiast zażądać ustalenia stanu przesyłki oraz starać się udowodnić, że szkoda powstała w czasie między przyjęciem przesyłki do przewozu a jej wydaniem. Protokolarne spisanie stanu przesyłki nie zwalnia z obowiązku złożenia przewoźnikowi reklamacji i zażądania odszkodowania. Jeżeli przewoźnik udzieli negatywnej odpowiedzi na reklamację albo się do niej nie ustosunkuje i w terminie 3 miesięcy od doręczenia mu reklamacji nie zapłaci dochodzonych należności, można wystąpić przeciw niemu na drogę sądową.

***

Poradź się prawnika - wyślij nam swoje pytania

Nie wiesz, czy powinieneś przyjąć spadek, a może chcesz poradzić się w sprawie alimentów albo innych problemów rodzinnych? Zapraszamy do nadsyłania pytań z zakresu prawna karnego, administracyjnego, cywilnego czy rodzinnego. Odpowiedzi będziemy publikować co tydzień, w piątek, na łamach naszego portalu.

Zapraszamy! Poradź się prawnika! Wyślij nam swoje pytanie na adres: [email protected].

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lubelskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto