Miliardy na kolej. Na finiszu prace związane z przebudową trasy Lublin – Warszawa. Kiedy robotnicy znikną z dworca głównego PKP?

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
AJ
Udostępnij:
Ma spowodować, że na dworzec główny PKP w Lublinie będzie wjeżdżało mniej pociągów towarowych. Na finiszu są prace budowlane przy łącznicy między trasami prowadzącymi do Warszawy oraz do Stalowej Woli. To część wartej 3,5 mld zł przebudowy torów do stolicy. Obejmują też remont dworca w Lublinie, który ma się ostatecznie zakończyć jeszcze w październiku.

Na finiszu są prace budowlane przy łącznicy między dwoma drogami kolejowymi: E7 prowadzi z Lublina do Warszawy oraz E-68 – między Lublinem a Stalową Wolą. Nowa trasa ma łącznie 1200 metrów długości. Powstała na skraju Starego Gaju, przebiega w sąsiedztwie ogródków działkowych.

- Można powiedzieć, że to kolejowa obwodnica Lublina. Część składów w relacji północ – południe będzie mogła dzięki łącznicy ominąć stację Lublin Główny. To sprawi, że pociągi towarowe będą mniej uciążliwe dla okolicznych mieszkańców – zapewnia Tomasz Gontarz, członek zarządu PKP Intercity.

- To połączenie usprawni organizację transportu kolejowego, i to zarówno pasażerskiego jaki towarowego – dodaje Lech Sprawka, wojewoda lubelski.

Obecnie pociągi jadące z Warszawy na południe Polski przez Lublin muszą wjechać na stację Lublin Główny. Robią to z dwóch powodów: nie mają innej trasy, aby dotrzeć np. do Stalowej Woli oraz muszą zmienić lokomotywę z elektrycznej na spalinową.

Łącznica między trasami E7 oraz E68 (i elektryfikacja tej drugiej trasy) rozwiązuje oba te problemy. - Główne założenie to ominięcie przez pociągi towarowe stacji Lublin. I ten cel mamy już praktycznie na wyciągniecie ręki, za chwilę będzie osiągnięty. Prace, które w tej chwili dobiegają końca, związane są z wykonaniem nasypu, odbudową tego nasypu, budową nawierzchni torowej – tłumaczy Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.

Ten etap prac ma potrwać do końca października. Później zaczną się roboty związane z systemem zabezpieczania ruchu. - W połowie przyszłego roku planujemy udostępnienie łącznicy przewoźnikom, głównie towarowym, ale liczymy też na organizatorów przewozów pasażerskich – zapowiada Bresch.

Obecnie w ciągu doby na lubelską stacje wjeżdża ok. 160 pociągów. Jedna czwarta z nich kontynuuje podróż w kierunku Stalowej Woli. Kolej liczy, że wyprowadzenie części składów towarowych z Lublina „zwolni” miejsce na torach dla np. Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej.

Łącznica to element przebudowy trasy E7 z Lublina do stolicy. Koszt inwestycji wynosi 3,5 mld zł (dofinansowanie z UE - 2,9 mld zł). - Już pierwszy etap przynosi znaczące korzyści polegające na skróceniu trasy przejazdu między Lublinem a Warszawą – przypomina Sprawka.

Prace objęły też m.in. przebudowę wiaduktów kolejowych w Lublinie: nad ul. Diamentową, Janowską oraz Drogą Męczenników Majdanka.

Przebudowane zostały też tory i perony na stacji Lublin Główny. Kolejarze kilka razy już zapowiadali termin zakończania tych prac. Ale ciągle one jeszcze trwają, m.in. są związane z oświetleniem w przejściu podziemnym umożliwiającym dotarcie pasażerom na perony.

- Wygodniejsze dojście do pociągów zapewnia wyremontowane przejście podziemne, w którym trwają ostatnie prace wykończeniowe. Nie mają one wpływu na ruch pieszych – przekonuje Magdalena Janus z zespołu prasowego PKP PLK.

Wykonawcy robót przekonują, że uporają się z nimi do końca października.

Q&A z Robertem Kubicą

Wideo

Materiał oryginalny: Miliardy na kolej. Na finiszu prace związane z przebudową trasy Lublin – Warszawa. Kiedy robotnicy znikną z dworca głównego PKP? - Kurier Lubelski

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie