Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Komunikację miejską czeka rewolucja. Chodzi o sieć połączeń. Autobusy szukają nowych tras żeby dowieźć pasażerów do dworca metropolitalnego

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
Fot. Łukasz Kaczanowski/Polska Press
W ciągu niespełna roku pasażerów miejskich autobusów i trolejbusów czeka radykalna zmiana sieci połączeń. W autobusach trwa wielkie liczenie pasażerów, ZTM kończy konsultacje z przedstawicielami dzielnic na temat nowych tras.

Od poniedziałku (21 marca) zmieniły się rozkłady jazdy komunikacji miejskiej. Część pojazdów na podstawowych trasach m.in. 17, 57, 150 jeździ znowu z częstotliwością co 15 minut, a nie co 20 jak wcześniej. ZTM chce policzyć ilu pasażerów korzysta z poszczególnych linii. Po co?

- Wszystkie zebrane dane stanowią podstawę do podejmowania decyzji w zakresie zmian w rozkładach, a komplet danych stanowić będzie wkład do opracowania siatki połączeń nowego dworca metropolitalnego – wyjaśnia Monika Fisz z ZTM Lublin.

Uruchomienie dworca autobusowego przy ul. Dworcowej zmieni „punkt ciężkości” komunikacji miejskiej. Obecnie mieści się on w rejonie dworca autobusowego przy al. Tysiąclecia. I to w ten rejon dojeżdża najwięcej linii autobusowych i trolejbusowych. Łącznie jest ich 17.

Za niespełna rok – po wybudowaniu dworca metropolitalnego – miejscem gdzie koncentrować się będzie komunikacja będzie rejon ul. Dworcowej.

- Aktualnie, jesteśmy na etapie zbierania informacji będących wkładem do przyszłego opracowania nowej siatki połączeń – informuje Monika Białach z ZTM Lublin. I dodaje: - Oddanie do użytku tego dworca zmieni na pewno optykę komunikacji publicznej Lubelskiego Obszaru Metropolitalnego, a tym samym będzie okazją do stworzenia nowego układu komunikacyjnego.

„Operację dworzec” ZTM rozpoczął w październiku 2021 r. Ruszyły wówczas badania ankietowe wśród pasażerów. Wzięło w nich udział ok. 750 osób. Obecnie odbywają się konsultacje z przedstawicielami rada dzielnic.

- Dla nas uruchomienie dworca na pewno będzie zmianą „ na plus”. Poprawi się dostępność komunikacyjna dzielnicy – ocenia Lidia Kasprzak – Chachaj, przewodnicząca zarządu dzielnicy Za Cukrownią.

ZTM na razie nie zdradza skali możliwych zmian. Czy pasażerów czeka rewolucja?

- Oczywiście chcielibyśmy żeby jak najwięcej elementów zostało uwzględniony w sposób ewolucyjny, nie mniej jednak wydaje się, że słowem bardziej określającym nasz zamiar jest optymalizacja, czyli optymalne wykorzystanie potencjału transportowego Lublina w kontekście podaży i popytu na usługi transportowe – twierdzi Białach.

Dworzec zgodnie z pierwotnym harmonogramem miał być gotowy do końca lipca tego roku. Ale Budimex, który wykonuje prace zwrócił się do ratusza o przesunięcie tego terminu o 11 miesięcy, czyli do końca czerwca 2023 r. Miasto jest skłonne wydłużyć okres robót ale nie dłużej niż do pierwszego kwartału 2023 r.

- Oczywiście, termin wdrożenia nowej siatki połączeń jest ściśle uzależniony od daty oddania do użytku dworca metropolitalnego. Ewentualne decyzje co do przesunięcia tego terminu dadzą nam okazję do tego, by jeszcze lepiej dopracować założenia nowego układu połączeń i dostosowania go do potrzeb pasażerów – przekonuje Białach.

Poprzednie duże zmiany w siatce połączeń komunikacji miały miejsce w 2015 r.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lublin.naszemiasto.pl Nasze Miasto